Sunday, September 29, 2013

Pengenalan Ahli as-Sunnah Wa al-Jamaah



Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah telah muncul sejak kemunculan Islam lagi. Mereka berganding bahu dengan aliran-aliran yang lain di dalam mempertahankan aqidah Islamiah sebelum munculnya al-Asya’irah dan al-Maturidiah.

Para Fuqaha turut terlibat memikul tugas ahli as-Sunnah wa al-Jama’ah bersama aliran-aliran yang lain iaitu golongan as-Sifatiah (Pengithbatan Sifat). Kerjasama itu dijelaskan oleh al-Baghdadi “ terdapat satu golongan berkecimpung dalam ilmu Tauhid an-Nubuwwah, al-Imamah, az-Zi’amah atas lunas dan cara as-Sifatiah untuk menentang golongan al-Musyabahat, al-Mu’atilah (al-Muktazilah)(penapi Sifat), as-Syiah ar-Rafidah, al-Khawarij, al-Jabariah, an-Najjariah dan lain-lain golongan yang sesat”. (al-Baghdadi, al-Farq bayna al-Firaq, hal 189).
Al-Baghdadi berkata lagi ,” Para Fuqaha yang terdiri daripada ahl ar-Ra’yu dan ahl al-Hadith adalah as-Sifatiah kerana mereka anti al-Qadariah dan al-Muktazilah dalam masalah al-Ilahiah (ketuhanan) dan sifat-sifat azaliah. Mereka juga anti al-Musyabihat dalam masalah boleh melihat tuhan dengan mata kepala di samping itu mereka mengithbatkan masalah al-Ba’thu (hari kebangkitan), soal jawab kubur, kolam air, titian, syafaat, pengampunan semua dosa yang pesalahnya sama ada dia bertaubat atau tidak selain daripada syirik “. (al-Farq, hal 18)

Menurut al-Baghdadi lagi antara prinsip-prinsip Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah ialah ahli syurga akan kekal di dalamnya buat selama-lamanya sebagaimana orang-orang kafir akan kekal di dalam neraka. Mereka mengiktiraf khilafah sayidina Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali radia Allah anhum dan menyanjung tinggi as-Salaf as-Saleh yang terdiri dari pengikut-pengikut al-Imam Malik, as-Syafie, al-Awza’i (157H), Sufian al-Thawri (161H), Abu Hanifah an-Nukman, Abu Layla (148H), Abu Thor (240H), Ahmad bin Hanbal (241H) dan para Fuqaha yang lain. Mereka itu berpegang dengan dengan aqidah as-Sifatiah dan tidak mencampur aduk perundangan Islam dengan bid’ah dhalalah. (al-Farq, hal 189).

As-Syaharastani menjelaskan bahawa selepas al-Imam Malik bin Anas dan Ahmad bin Hanbal, maka aliran Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah dipelopori oleh Abdullah bin Said al-Kullabi (240H), kemudian al-Harith bin Asad al-Muhasabi (243H) dan Abu al-Abbas al-Qalanisi (255H). Mereka mengendalikan aqidah Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah dalam jurusan ilmu Kalam mengikut lunas-lunas as-Salaf as-Saleh iaitu memperkuatkan aqidah dengan hujah-hujah perdebatan dan dalil aqli. Ada di antara mereka menerbitkan karya-karya yang bermutu dan ada pula yang menyelidik dan mengkaji secara mendalam. Hasil kajian mereka berjaya menelurkan perdebatan ilmiah khususnya antara as-Syeikh Abu Hasan al-Asy’ari dengan gurunya Abu Ali al-Juba`i mengenai masalah as-Solah wa al-Aslah lil’ibad (masalah kebaikan dan lebih baik bagi hamba) . Dalam perdebatan itu al-Asy’ari menggunakan metod perbahasan dan perdebatan yang digunakan oleh Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah. Dengan pemakaian metod tadi oleh al-Asy’ari maka prinsip-prinsip as-Sifatiah berada di kalangan al-Asya’irah. Di sini jadilah al-Asya’irah golongan yang menggunakan kaedah “La hiya (as-Sifat) zatihi wala hiya ghayra zatihi”. Antara tokoh utama ialah al-Kullabi, al-Muhasabi dan al-Qalanisi.

No comments:

Post a Comment