Pengertian Ahli Sunnah wal Jama’ah – suatu kumpulan dalam Islam yang berpegang kepada Sunnah Rasulullah
dan Sunnah khulafa` ar-Rasyidin (Gibb and Kramess , Shorter Encyclopaedia of Islam, hal 552). Kamus al-Munjid
mengatakan Ahl Sunnah adalah golongan yang mengakui Saidina Abu Bakar sebagai
khalifah manakala Ahl Syiah ialah golongan yang hanya mengakui khalifah Imam
Ali sahaja (al-Munjid fi al-Lughah,hal
353 ).
Jalaluddin Mohd Musa memberikan pengertian Ahl
Sunnah berasaskan makna sunnah iaitu at-Tarikah dan al-Hadith. At-Tarikah
(jalan) berdasarkan Ahl Sunnah mengikut jalan para sahabat dan tabien dalam
menjamin ayat-ayat mutasyabihat dengan diserahkan pada Allah maknanya.
Al-Hadith berdasarkan Ahl Sunnah mempercayai kesahihan sesuatu hadith dan
kurang mentakwilkannya seperti yang dilakukan oleh Muktazilah. Memasukkan empat
orang Imam dalam Ahl Sunnah iaitu Imam Malik, Imam Abu Hanifah, Imam Shafie dan
Imam Hanbali. Ahl Sunnah bersepakat atas hujah ijma’ sahabat tetapi berselisih
atas ijma’ selepasnya (Jalaluddin Mohd Musa, Nash’a al-Asha’irah wa tata wuraha ,hal 15-16 )
Menurut az-Zabidi yang
dikehendaki dengan ahl Sunnah wa
al-Jamaah ialah al-Asya’irah dan al-Maturidiah juga al-Khayali dalam al-Hashiah fi syarah Aqidah al-Asya’irah
(al-Zabidi , Ittihaf as-Sa’adat
al-Muttaqqin , Juzu` 2 hal 6-7).
Ahli Sunnah ialah
mereka yang mengakui khulafa` ar-Rasyidin, menerima Sunnan Sittah, dan penganut
mazhab yang empat (Thomas Hughes, Dictionary
of Islam , hal 623).
James Hastings
memasukkan juga Abu Hasan al-Ash’ari dan al-Ghazali dalam kumpulan Ahli Sunnah
di samping imam mazhab yang empat ( James Hastings, Encyclopaedia
of Religion and Ethic, vol xii, hal 114-119 )
Kumpulan ahl Sunnah wa al-Jama’ah
Al-Baghdadi
menyenaraikan lapan kumpulan manakala az-Zabidi hanya meletakkan tiga kumpulan.
Kumpulan mengikut al-Baghdadi ialah (al-Baghdadi, al-Farq baina al-Firaq , hal 313-318)
01. Mereka yang mempunyai ilmu yang mendalam mengenai tauhid dan kenabian,
hukum-hukum ganjaran dan balasan, pahala dan siksa, syarat-syarat ijtihad,
kepimpinan, Imamah dan mereka yang mengikuti jalan-jalan golongan as-Sifatiah
dari kalangan Mutakallimin.
02. Tokoh-tokoh feqah dari dua aliran iaitu ahl ar-Ra`yu dan aliran ahl
al-Hadith yang mempunyai aqidah yang sealiran dengan mazhab as-Sifatiah.
Antaranya pengikut Imam Malik, Shafie, Auza’i, Thauri, Abu Hanifah, Ibnu Abi
Layla, Abu Thaur, Ahmad bin Hanbal, Daud az-Zahiri dan semua fuqaha yang
menganuti aqidah as-Sifatiah dan hukum feqah mereka tidak bercampur dengan
bid’ah ahli hawa nafsu yang sesat.
03. Mereka yang mempunyai ilmu yang mendalam mengenai khabar, sunnah dan
peninggalan Rasulullah. Mereka mahir dalam ilmu al-Jarh wa Ta’dil dan ilmu
mereka tidak bercampur dengan golongan yang sesat.
04. Mereka yang mempunyai ilmu yang mendalam dalam bidang bahasa termasuk
adab, nahu dan saraf. Antara mereka ialah Khalil, Abu Amru Ibn al-Ala,Sibawaih,
al-Fara`, al-Akhfasiy, al-Asma’i, al-Mazani, Abu Abid dan semua tokoh nahu
aliran Kufah dan Basrah yang tidak bercampur dengan golongan sesat.
05. Mereka yang berilmu dalam bidang bacaan al-Quran , tafsir dan takwil
sejalan dengan mazhab Ahl Sunnah.
06. Ahli Zuhud dan Tasawuf yang melihat melalui hati nurani atau matahati
akan kebesaran Allah lalu mereka menerimanya dan menjadikan pengajaran atas
mereka.
07. Mereka yang bersatu padu dan mempunyai ikatan yang kukuh dalam barisan
Islam untuk berjihad melawan golongan kafir. Berjihad menentang musuh-musuh
Islam , menjaga dan mengawal kehormatan dan maruah muslim.
08. Mereka yang tinggal di negeri-negeri yang menganut aliran Ahli Sunnah.
Mereka terdiri dari orang awam yang mempunyai kepercayaan menepati ulama Ahli
Sunnah wal Jama’ah.
Kumpulan Ahli
Sunnah wal Jama’ah menurut az-Zabidi :-
01.Golongan ahli
hadith yang berpegang atas dalil sam’iyah iaitu al-Quran, as-Sunnah dan ijma’.
02. Golongan ahli
pengguna akal (ashab ar-Ra`yu) dan pembangun fikiran iaitu Asya’irah, Hanafiah,
Sheikh Abu Hasan al-Asy’ari, Imam Hanafi, Abu Mansur al-Maturidiah yang
bersepakat dalam banyak perkara.
03. Ahli Wujdan wal
Kasyaf iaitu golongan ahli sufi yang berpegang atas pegangan ahli ar-Ra`yu dan
ahli al-Hadith.
Pegangan Ahli Sunnah wal Jama’ah
Mengikut
al-Baghdadi, Jumhur Ahli Sunnah wal Jama’ah sepakat dan sekata pada semua usul
dan rukun-rukun agama Islam. Setiap orang yang aqil dan baligh wajib mengetahui
hakikat setiap rukun. Setiap rukun ada cabang dan setiap cabang ada masalah
yang juga disepakati dan dipersetujui oleh Ahli Sunnah. (al-Baghdadi, al-Farq bainal Firaq , hal 323 ). Ada
beberapa perkara yang berlaku perbezaan pendapat antara al-Asy’ari dan
al-Maturidi seperti sifat Tuhan, perbuatan hamba, kewajipan Tuhan, dosa besar
dan janji baik serta janji buruk. (Harun Nasution, Teologi Islam ,hal 73 )
Rukun-rukun agama
Islam yang disepakati oleh Ahli Sunnah mengikut al-Baghdadi ada lima belas usul
iaitu mengithbatkan hakikat dan ilmu , baharunya alam , Pencipta alam dan
sifat-sifat zatiah yang layak pada ZatNya, Sifat-sifat yang wujud pada Allah,
Nama-nama Allah dan Sifat-Sifat Allah, Keadilan Allah, Kenabian dan kerasulan,
Mukjizat dan karamah, rukun-rukun shari’ah Islam (rukun Islam), suruhan dan
larangan, kebinasaan manusia dan hukuman di akhirat, khalifah dan Imam, Iman dan Islam, wali-wali dan Imam-imam dan
hukuman terhadap musuh-musuh Islam. (al-Baghdadi, al-Farq , hal 324-353 )
No comments:
Post a Comment