Sunday, September 29, 2013

Pengenalan Ahli Sunnah wal Jama'ah (sambungan)



Abdullah bin Said al-Kullabi (240H)
Al-Kullabi mempunyai penyokong-penyokong sebagaimana ia juga tidak sunyi daripada musuh dan pembangkang-pembangkang.
Komentar Penyokong
Abu al-Ma’ali Imam al-Haramayn (478H), “ al-Kullabi sebagai Imam Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah pada masanya dan rakan seperjuangannya”. (Imam al-Haramayn, al-Irsyad, hal 118)
At-Taj as-Subki “ Abdullah bin Said al-Kullabi adalah seorang daripada Imam al-Mutakallimin”. (as-Subki , Tabaqat as-Syafi’iyah,)
Ibnu Taimiah memberi kata penghargaan dalam beberapa tempat dalam kitab Minhaj as-Sunnah dan dalam Majmu’at ar-Rasail wa al-Masail. (Ibnu Taimiah, Majmu’at ar-Rasail wa al-Masail, hal 51-57)
Kata-kata penghargaan daripada tiga tokoh di atas membuktikan kedudukan istimewa Ibn al-Kullabi di kalangan Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah sendiri dan pengaruhnya di dalam aliran mereka.
Komentar Pembangkang
Ibnu an-Nadim “ Abdullah bin Said al-Kullabi adalah semaian al-Hasyawiah. Semasa berdebat dengan Ibad bin Sulaiman, beliau berkata bahawa kalam Allah ialah Allah. Ibad berkata “ Abdullah adalah orang Suryani (Masihi) dengan kata-kata itu. (Ibnu an-Nadim, al-Fihrist , hal 269-280)
Abu al-Abbas al-Baghawi berkata “ Saya berjumpa dengan pethiun Masihi dalam sebuah gereja. Dalam perbualan kami saya bertanya kepadanya berkenaan Abdullah bin Said al-Kullabi. Ia menjawab Abdullah baik orangnya , ia selalu datang kepadanya dan duduk di sebelah ruang sana dan daripadanya ia mengambil kalam Allah ialah Allah. Al-Baghawi berkata Jika ia masih hidup maka nescaya ia mengkeristiankan orang-orang Islam.
Sebenarnya Ibad bin Sulaiman dan al-Baghawi daripada Muktazilah. Justeru itu tak hairanlah jika mereka kedua memusuhi secara terang-terang mana-mana ulama Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah dengan berbagai-bagai senjata. Mereka mengajar orang-orang yang bersimpati dengan mereka supaya menganggap pendapat lawan sebagai pendapat yang diimpot daripada ajaran-ajaran Masahi, Yahudi dan falsafah. (as-Syaharastani,al-Milal wa an-Nihal, Juzu` 1, hal 109 )
 Abdullah bin Said al-Kullabi dan Musykilah as-Sifat dan az-Zat  

Para pengkaji sejarah firaq Islam berpendapat bahawa al-Kullabi mempunyai prinsip-prinsip yang sama dengan pegangan ahl al-Hadith dan ahli Sunnah wa al-Jamaah dan ramai pengikutnya telah diserapkan ke dalam aliran al-Asy’ariah.
Mengikut al-Asy’ari bahawa al-Kullabi menganuti aqidah ahl al-Hadith dan ahl Sunnah wa al-Jama’ah secara ringkas iaitu beriman kepada Allah, malaikat, kitab-kitab suci para rasul ,apa yang dibawa oleh mereka dan apa yang diriwayatkan oleh perawi-perawi yang dipercayai daripada Nabi Muhammad s.a.w . Apa yang disebut di atas adalah secara ringkas dan aqidah secara ditil pula ialah Allah Esa, tunggal, tempat meminta pertolongan, tidak ada tuhan lain melainkan Allah, tidak ada isteri dan anak dan Muhammad adalah hambaNya dan pesuruhNya , syurga dan neraka ada, hari kiamat pasti tiba, kebangkitan mati daripada kubur tetap berlaku dan sebagainya.
Aqidah tadi berfungsi menolak konsep tri-tunggal (at-Tathlith) dan ahli falsafah yang mengengkari hari kebangkitan (al-Ba’th). Dan bukan ia berfungsi menolak aliran Islam yang lain.
Berkenaan nama-nama Allah bukan Allah “ maka tujuannya ialah untuk menolak pendapat al-Muktazilah dan al-Khawarij yang berkata : Allah ‘Alimun Bi Zatihi yakni menolak sifat ‘ilmu sedangkan Tuhan berfirman (al-Fatir :11) ertinya : Dan tiada mengandung seseorang perempuan dan tidak pula satu-satunya melahirkan melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah - disini Tuhan memperakukan adanya ‘ilmu sebagai sifat maujudah fi Nafsiha.
Ahl Hadith berpegang dengan ayat al-Mutasyabihat tanpa takwil. Jawapan Imam Malik kepada pertanyaan mengenai firman Allah (Taha : 5 ) ertinya : iaitu ar-Rahman yang bersemayam di atas Arasy.... al-Istiwa` ma’lum wa al-Kayfiat majhulah wa al-Iman bihi wajib wa al-Su`al ‘anhu bid’ah ertinya persemayaman sudah maklum, caranya tidak diketahui, beriman dengannya wajib dan bertanya mengenainya bid’ah. Begitu juga ayat-ayat al-Mutasyabihat yang lain seperti (al-Maidah : 64) ertinya : malah kedua tanganNya terbuka luas. Dan firman Allah ( al-Rahman: 27) ertinya : dan tinggal muka Tuhanmu yang mempunyai keagungan dan kemuliaan.
Al-Muktazilah berpendapat bahawa hamba mempunyai kuasa sebelum melakukan sesuatu geraklaku berdasarkan kepada pengertian al-Istita’ah. Pendapat Muktazilah ditolak oleh ahl Hadith dengan alasan mereka seseorang tidak boleh dianggap berkuasa sebelum ia melakukan sesuatu atau tidak berkuasa melakukan sesuatu yang Allah mengetahui orang yang terlibat itu tidak ada kuasa melakukannya atau dengan erti kata yang lain kekuasaan dan kemampuan pembuat sesuatu adalah khusus bagi Allah kerana Dia sahaja yang mempunyai sIfat-sifat itu sejajar dengan ilmuNya yang azali.
Dengan analisa al-Istita’ah tadi jelas kepada kita mazhab ahli Sunnah wa al-Jama’ah mempunyai prinsip-prinsip yang kemas dan daya penarik yang kuat untuk menuju ke arah kekuasaan Tuhan yang mutlak. Adanya al-Istita’ah melibatkan segala suruhan dan larangan agama dengan kejayaan dan kegagalan, pahala dan dosa, kebaikan dan keburukan, hidayat dan sesat. Kesemuanya datang daripada Tuhan belaka tertakluk kepada qadha` dan Qadar (al-Asy’ari , Maqalat al-Islamiyyin wa Ikhtilafu al-Musallin, Juzu` 1, hal 298-299)
Ahli Sunnah wa al-Jama’ah berpegang dengan aqidah boleh dilihat Tuhan dengan mata kepala di hari Akhirat dan tidak mungkin berlaku demikian di dunia ini.
Iman mengikut mereka terdiri daripada al-Iqrar dan amalan. Ia boleh bertambah dan berkurangan mengikut tinggi rendah prestasi amalan. Pelaku dosa besar tidak kafir, syafaat Rasulullah s.a.w  ada bagi umatnya yang berdosa besar, siksa kubur, kolam air, titian, hari kebangkitan, hisab dan mengadap Tuhan adalah haq. Demikianlah serba ringkas mengenai prinsip-prinsip ahli Hadith yang dianuti oleh Abdullah bin Said al-Kullabi tetapi diolah dalam metod rasional.

Az-Zat dan as-Sifat
Ibnu Kullab menegaskan bahawa Allah bersifat dengan sifat qidam, Ia tidak bertempat dan tidak terlibat dengan masa sebelum wujud alam ini lagi, kerana tempat dan masa adalah baharu , Ia kekal, bersemayam di atas arasy, Maha Tinggi dan Maha Agung. Ibnu Taimiah terpengaruh dengan pendapat Ibnu Kullab ini.
Mengenai Sifat, Ibnu Kullab mengithbatkan sifat itu bagi Tuhan berkata , Inna Allah lam yazal hayyan, ‘aliman ,qadiran, basiran, sami’an , ‘azizan ,, ‘aziman, Jalilan, kabiran, kariman, maridan, mutakalliman, jawaran dan sebagainya. Ertinya Sesungguhnya Allah berkekalan hidup, mengetahui, berkuasa, , melihat, mendengar, mulia, agung ,besar, pemurah, berkehendak, berkata-kata, murahhati dan sebagainya. Dengan itu Ibnu Kullab menegaskan bahawa sifat bukanlah zat dan bukan pula lain daripada zat, la hiya huwa wa la ghairuh. Yang demikian untuk menolak pendapat al-Jahmu bin Safwan yang mendakwa bahawa sifat Ilmu adalah ain Zat (Ali Sami an-Nasyar, Nasy`atu al-Fikr al-Falsafi fi al-Islam , Juzu` 1, hal 281 )
Al-Quran Kalam Allah qadim bukan makhluk, kebaikan dan keburukan keduanya daripada Allah, orang yang berdosa besar mukmin, Allah boleh dilihat dengan mata kepala di hari kiamat tanpa arah seperti di depan, di belakang, di kanan dan di kiri, atas dan bawah, walaupun Tuhan bersemayam di atas Arasy tetapi Ia bukan Jisim (al-Asy’ari ,Maqalat al-Islamiyyin .., Juzu` 1, hal 298-299). Inilah mazhab Abdullah bin Said al-Kullabi. Ia sealiran dengan ahl al-Hadith dan secocok dengan al-Asya’irah yang akan muncul selepasnya dan pengikut-pengikutnya.
Huraian Mengenai az-Zat dan as-Sifat
Ibnu al-Kullabi berpendapat bahawa Allah lam yazal ‘aliman, qadiran, hayyan, sami’an , basiran, yakni Allah bersifat dengan sifat-sifat tersebut di samping sifatNya sebagai ar-Rabb dan al-Ilah. Ia qadim pada Zat dan Sifat. Zat berbeza daripada Sifat. Allah selaku ‘aliman, qadiran, hayyan mestilah bersifat dengan sifat ilmu, qudrat dan hayyat. Begitu juga dengan Nama-namaNya. Alasan Zat berbeza daripada sifat ialah kerana sifat tidak boleh berdiri pada sifat.
Mengenai ayat al-Mutasyabihat, Ibnu al-Kullab berkata wajah Allah bukan Allah dan bukan pula lain daripada Allah. Begitu juga tentang dua tangan, mata, pendengaran adalah sifat yang berbentuk “ la hiya huwa wala ghairuh “. Allah selaku maujud bukan daripada sifat al-wujud dan selaku sya`i bukan dengan sya`i kerana ZatNya itu maujud (ada) dengan adanya sifat al-wujud dengan pengertian yang khusus di mana wujudnya berpunca daripada ZatNya  selaku as-Sya`i. Malah as-Sya`i itu berpunca daripada ZatNya juga kerana tidak ada kuasa luaran yang memberi kepadanya sya`i itu. Justeru itu illat wujud Tuhan adalah ZatNya sendiri, sifatnya yang berdiri pada Zatnya bukanlah Zat dan bukan lain daripada Zat. Jika ada kelainan Zat dengan sifat maka di sini ada satu Zat qadim dan satu sifat qadim, justeru itu jadilah berbilang-bilang qadim. Ini akan membawa kepada berbilang-bilang tuhan.
Mengikut Ibnu al-Kullab sifat adalah muta’aliq zat kerana sifat tidak boleh berdiri pada sifat, oleh itu maka Allah bukan sifat sepertimana ia bukan zat.
Al-Harith bin Asad al-Muhasabi (243H)
Ahli sejarah falsafah Islam mengakui bahawa al-Muhasabi adalah rakan seperjuangan Ibnu al-Kullab dan al-Qalanisi mengikut aliran ahl as-Sunnah wa al-Jama’ah.
Al-Muhasabi seorang tokoh tasawuf yang terkenal. Al-Junaid syeikh ahli tasawuf menjadi muridnya tetapi Ahmad bin Hanbal telah memulaunya dan menasihatkan orang ramai supaya jangan menuntut ilmu daripadanya.Dikatakan sebab-sebab pemulauan itu ialah persoalan lintasan hati dan perasaan was-was yang menjadi persoalan pokok dalam alirannya. Ibnu Hanbal menganggap kedua-dua persoalan itu bukan islam. Dikatakan al-Muhasabi menganut fahaman al-Kasyf atau al-Ilham atau al-Basirah kerana terpengaruh dengan pegangan Ibnu Kullab (Ibnu Taimiah , Muwafiqatu Sarihu al-Manqul li Sarihi al-Ma’qul , Juzu 1, hal 161 ). Karya al-Muhasabi yang amat bernilai adalah hasil kajian yang dibuatnya terhadap pendapat Ibnu Kullab. Karya-karya itu mencakupi bidang ilmu Kalam dan Tasawuf.
Abu al-Abbas bin Abd Rahman bin Khalid al-Qalanisi (255H)
Abu al-Abbas al-Qalanisi seorang tokoh terkemuka ahl as-Sunnah wal Jama’ah. Beliau adalah rakan seperjuangan Ibnu al-Kullab. Ibnu al-Kullab pernah berdebat Abu Huzail al-‘Alaf jaguh Muktazilah manakal al-Qalanisi menulis kitab-kitab untuk menolak pendapat Ibrahim bin Sayyarhani` (al-Nazam). Al-Baghdadi berkata : “al-Qalanisi adalah tokoh ahl as-Sunnah pada zamannya. Beliau menulis lebih daripada 150 buku dan risalah”. Seterusnya “ al-Qalanisi mempunyai buku-buku dan risalah untuk menolak pendapat an-Nazam. (al-Baghdadi, al-Farq baina al-Firaq, hal 513 ). Khusus mengenai al-Juz`u al-Lazi la yatajaza` , juzu` yang tidak boleh dipecahkan yakni atom.
Al-Qalanisi bersependapat dengan Ibnu al-Kullab bahawa Kalam Allah tidak berbentuk suruhan atau larangan dalam azali  kerana suruhan dan larangan tertakluk kepada baharu sedang kalam Allah adalah azali dan nafsi (al-Subki , Tabaqat as-Syafi’iyah , Juzu` 2, hal 221).  Dengan itu mereka menolak pendapat Abu Hanifah yang mengatakan suruhan dan larangan ada sejak azali lagi kerana beliau menolak sifat Fi’il – iaitu sifat yang Tuhan harus bersifat dengannya dan dengan lawannya. (Ustaz Ibrahim Yasin ,Tutorial Ilmu Kalam 3, 12 /07/ 1407 )
Al-Qalanisi membolehkan perlantikan Imam yang mafdul semasa ada yang fadil (al-Baghdadi, al-Farq bayna al-Firaq , hal 513).Pendapat ini mirip kepada Syiah Zaidiyah, manakala al-Asy’ari sebaliknya dan mirip kepada Syiah Imamiah. Imam al-Haramayn  ada menyebut pendapat al-Qalanisi mengenai fungsi iman ada kalanya bertambah dan ada kalanya berkurangan (Imam al-Haramayn, al-Irsyad , hal 399).

No comments:

Post a Comment