Abdullah bin Said al-Kullabi (240H)
Al-Kullabi mempunyai penyokong-penyokong sebagaimana
ia juga tidak sunyi daripada musuh dan pembangkang-pembangkang.
Komentar Penyokong
Abu al-Ma’ali Imam al-Haramayn (478H), “ al-Kullabi
sebagai Imam Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah pada masanya dan rakan
seperjuangannya”. (Imam al-Haramayn, al-Irsyad,
hal 118)
At-Taj as-Subki “ Abdullah bin Said al-Kullabi adalah
seorang daripada Imam al-Mutakallimin”. (as-Subki , Tabaqat as-Syafi’iyah,)
Ibnu Taimiah memberi kata penghargaan dalam beberapa
tempat dalam kitab Minhaj as-Sunnah dan
dalam Majmu’at ar-Rasail wa al-Masail.
(Ibnu Taimiah, Majmu’at ar-Rasail wa
al-Masail, hal 51-57)
Kata-kata penghargaan daripada tiga tokoh di atas
membuktikan kedudukan istimewa Ibn al-Kullabi di kalangan Ahli as-Sunnah wa
al-Jamaah sendiri dan pengaruhnya di dalam aliran mereka.
Komentar Pembangkang
Ibnu an-Nadim “ Abdullah bin Said al-Kullabi adalah
semaian al-Hasyawiah. Semasa berdebat dengan Ibad bin Sulaiman, beliau berkata
bahawa kalam Allah ialah Allah. Ibad berkata “ Abdullah adalah orang Suryani
(Masihi) dengan kata-kata itu. (Ibnu an-Nadim, al-Fihrist , hal 269-280)
Abu al-Abbas al-Baghawi berkata “ Saya berjumpa dengan
pethiun Masihi dalam sebuah gereja. Dalam perbualan kami saya bertanya
kepadanya berkenaan Abdullah bin Said al-Kullabi. Ia menjawab Abdullah baik orangnya
, ia selalu datang kepadanya dan duduk di sebelah ruang sana dan daripadanya ia
mengambil kalam Allah ialah Allah. Al-Baghawi berkata Jika ia masih hidup maka
nescaya ia mengkeristiankan orang-orang Islam.
Sebenarnya Ibad bin Sulaiman dan al-Baghawi daripada
Muktazilah. Justeru itu tak hairanlah jika mereka kedua memusuhi secara
terang-terang mana-mana ulama Ahli as-Sunnah wa al-Jamaah dengan berbagai-bagai
senjata. Mereka mengajar orang-orang yang bersimpati dengan mereka supaya
menganggap pendapat lawan sebagai pendapat yang diimpot daripada ajaran-ajaran
Masahi, Yahudi dan falsafah. (as-Syaharastani,al-Milal wa an-Nihal, Juzu` 1, hal 109 )
Abdullah bin Said al-Kullabi dan Musykilah as-Sifat dan
az-Zat
Para pengkaji sejarah firaq Islam berpendapat bahawa
al-Kullabi mempunyai prinsip-prinsip yang sama dengan pegangan ahl al-Hadith
dan ahli Sunnah wa al-Jamaah dan ramai pengikutnya telah diserapkan ke dalam
aliran al-Asy’ariah.
Mengikut al-Asy’ari bahawa al-Kullabi menganuti aqidah
ahl al-Hadith dan ahl Sunnah wa al-Jama’ah secara ringkas iaitu beriman kepada
Allah, malaikat, kitab-kitab suci para rasul ,apa yang dibawa oleh mereka dan
apa yang diriwayatkan oleh perawi-perawi yang dipercayai daripada Nabi Muhammad
s.a.w . Apa yang disebut di atas adalah secara ringkas dan aqidah secara ditil
pula ialah Allah Esa, tunggal, tempat meminta pertolongan, tidak ada tuhan lain
melainkan Allah, tidak ada isteri dan anak dan Muhammad adalah hambaNya dan
pesuruhNya , syurga dan neraka ada, hari kiamat pasti tiba, kebangkitan mati
daripada kubur tetap berlaku dan sebagainya.
Aqidah tadi berfungsi menolak konsep tri-tunggal
(at-Tathlith) dan ahli falsafah yang mengengkari hari kebangkitan (al-Ba’th).
Dan bukan ia berfungsi menolak aliran Islam yang lain.
Berkenaan nama-nama Allah bukan Allah “ maka tujuannya
ialah untuk menolak pendapat al-Muktazilah dan al-Khawarij yang berkata : Allah
‘Alimun Bi Zatihi yakni menolak sifat ‘ilmu sedangkan Tuhan berfirman (al-Fatir
:11) ertinya : Dan tiada mengandung seseorang perempuan dan tidak pula
satu-satunya melahirkan melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah - disini
Tuhan memperakukan adanya ‘ilmu sebagai sifat maujudah fi Nafsiha.
Ahl Hadith berpegang dengan ayat al-Mutasyabihat tanpa
takwil. Jawapan Imam Malik kepada pertanyaan mengenai firman Allah (Taha : 5 )
ertinya : iaitu ar-Rahman yang bersemayam di atas Arasy.... al-Istiwa` ma’lum
wa al-Kayfiat majhulah wa al-Iman bihi wajib wa al-Su`al ‘anhu bid’ah ertinya
persemayaman sudah maklum, caranya tidak diketahui, beriman dengannya wajib dan
bertanya mengenainya bid’ah. Begitu juga ayat-ayat al-Mutasyabihat yang lain
seperti (al-Maidah : 64) ertinya : malah kedua tanganNya terbuka luas. Dan
firman Allah ( al-Rahman: 27) ertinya : dan tinggal muka Tuhanmu yang mempunyai
keagungan dan kemuliaan.
Al-Muktazilah berpendapat bahawa hamba mempunyai kuasa
sebelum melakukan sesuatu geraklaku berdasarkan kepada pengertian al-Istita’ah.
Pendapat Muktazilah ditolak oleh ahl Hadith dengan alasan mereka seseorang
tidak boleh dianggap berkuasa sebelum ia melakukan sesuatu atau tidak berkuasa
melakukan sesuatu yang Allah mengetahui orang yang terlibat itu tidak ada kuasa
melakukannya atau dengan erti kata yang lain kekuasaan dan kemampuan pembuat sesuatu
adalah khusus bagi Allah kerana Dia sahaja yang mempunyai sIfat-sifat itu
sejajar dengan ilmuNya yang azali.
Dengan analisa al-Istita’ah tadi jelas kepada kita
mazhab ahli Sunnah wa al-Jama’ah mempunyai prinsip-prinsip yang kemas dan daya
penarik yang kuat untuk menuju ke arah kekuasaan Tuhan yang mutlak. Adanya
al-Istita’ah melibatkan segala suruhan dan larangan agama dengan kejayaan dan
kegagalan, pahala dan dosa, kebaikan dan keburukan, hidayat dan sesat.
Kesemuanya datang daripada Tuhan belaka tertakluk kepada qadha` dan Qadar
(al-Asy’ari , Maqalat al-Islamiyyin wa
Ikhtilafu al-Musallin, Juzu` 1, hal 298-299)
Ahli Sunnah wa al-Jama’ah berpegang dengan aqidah
boleh dilihat Tuhan dengan mata kepala di hari Akhirat dan tidak mungkin
berlaku demikian di dunia ini.
Iman mengikut mereka terdiri daripada al-Iqrar dan
amalan. Ia boleh bertambah dan berkurangan mengikut tinggi rendah prestasi
amalan. Pelaku dosa besar tidak kafir, syafaat Rasulullah s.a.w ada bagi umatnya yang berdosa besar, siksa
kubur, kolam air, titian, hari kebangkitan, hisab dan mengadap Tuhan adalah
haq. Demikianlah serba ringkas mengenai prinsip-prinsip ahli Hadith yang
dianuti oleh Abdullah bin Said al-Kullabi tetapi diolah dalam metod rasional.
Az-Zat dan
as-Sifat
Ibnu Kullab menegaskan bahawa Allah bersifat dengan
sifat qidam, Ia tidak bertempat dan tidak terlibat dengan masa sebelum wujud
alam ini lagi, kerana tempat dan masa adalah baharu , Ia kekal, bersemayam di
atas arasy, Maha Tinggi dan Maha Agung. Ibnu Taimiah terpengaruh dengan
pendapat Ibnu Kullab ini.
Mengenai Sifat, Ibnu Kullab mengithbatkan sifat itu
bagi Tuhan berkata , Inna Allah lam yazal hayyan, ‘aliman ,qadiran, basiran,
sami’an , ‘azizan ,, ‘aziman, Jalilan, kabiran, kariman, maridan, mutakalliman,
jawaran dan sebagainya. Ertinya Sesungguhnya Allah berkekalan hidup,
mengetahui, berkuasa, , melihat, mendengar, mulia, agung ,besar, pemurah,
berkehendak, berkata-kata, murahhati dan sebagainya. Dengan itu Ibnu Kullab
menegaskan bahawa sifat bukanlah zat dan bukan pula lain daripada zat, la hiya
huwa wa la ghairuh. Yang demikian untuk menolak pendapat al-Jahmu bin Safwan
yang mendakwa bahawa sifat Ilmu adalah ain Zat (Ali Sami an-Nasyar, Nasy`atu al-Fikr al-Falsafi fi al-Islam
, Juzu` 1, hal 281 )
Al-Quran Kalam Allah qadim bukan makhluk, kebaikan dan
keburukan keduanya daripada Allah, orang yang berdosa besar mukmin, Allah boleh
dilihat dengan mata kepala di hari kiamat tanpa arah seperti di depan, di
belakang, di kanan dan di kiri, atas dan bawah, walaupun Tuhan bersemayam di
atas Arasy tetapi Ia bukan Jisim (al-Asy’ari ,Maqalat al-Islamiyyin .., Juzu` 1, hal 298-299). Inilah mazhab
Abdullah bin Said al-Kullabi. Ia sealiran dengan ahl al-Hadith dan secocok
dengan al-Asya’irah yang akan muncul selepasnya dan pengikut-pengikutnya.
Huraian
Mengenai az-Zat dan as-Sifat
Ibnu al-Kullabi berpendapat bahawa Allah lam yazal
‘aliman, qadiran, hayyan, sami’an , basiran, yakni Allah bersifat dengan
sifat-sifat tersebut di samping sifatNya sebagai ar-Rabb dan al-Ilah. Ia qadim
pada Zat dan Sifat. Zat berbeza daripada Sifat. Allah selaku ‘aliman, qadiran,
hayyan mestilah bersifat dengan sifat ilmu, qudrat dan hayyat. Begitu juga
dengan Nama-namaNya. Alasan Zat berbeza daripada sifat ialah kerana sifat tidak
boleh berdiri pada sifat.
Mengenai ayat al-Mutasyabihat, Ibnu al-Kullab berkata
wajah Allah bukan Allah dan bukan pula lain daripada Allah. Begitu juga tentang
dua tangan, mata, pendengaran adalah sifat yang berbentuk “ la hiya huwa wala
ghairuh “. Allah selaku maujud bukan daripada sifat al-wujud dan selaku sya`i
bukan dengan sya`i kerana ZatNya itu maujud (ada) dengan adanya sifat al-wujud
dengan pengertian yang khusus di mana wujudnya berpunca daripada ZatNya selaku as-Sya`i. Malah as-Sya`i itu berpunca
daripada ZatNya juga kerana tidak ada kuasa luaran yang memberi kepadanya sya`i
itu. Justeru itu illat wujud Tuhan adalah ZatNya sendiri, sifatnya yang berdiri
pada Zatnya bukanlah Zat dan bukan lain daripada Zat. Jika ada kelainan Zat
dengan sifat maka di sini ada satu Zat qadim dan satu sifat qadim, justeru itu
jadilah berbilang-bilang qadim. Ini akan membawa kepada berbilang-bilang tuhan.
Mengikut Ibnu al-Kullab sifat adalah muta’aliq zat
kerana sifat tidak boleh berdiri pada sifat, oleh itu maka Allah bukan sifat
sepertimana ia bukan zat.
Al-Harith bin
Asad al-Muhasabi (243H)
Ahli sejarah falsafah Islam mengakui bahawa
al-Muhasabi adalah rakan seperjuangan Ibnu al-Kullab dan al-Qalanisi mengikut
aliran ahl as-Sunnah wa al-Jama’ah.
Al-Muhasabi seorang tokoh tasawuf yang terkenal.
Al-Junaid syeikh ahli tasawuf menjadi muridnya tetapi Ahmad bin Hanbal telah
memulaunya dan menasihatkan orang ramai supaya jangan menuntut ilmu
daripadanya.Dikatakan sebab-sebab pemulauan itu ialah persoalan lintasan hati
dan perasaan was-was yang menjadi persoalan pokok dalam alirannya. Ibnu Hanbal
menganggap kedua-dua persoalan itu bukan islam. Dikatakan al-Muhasabi menganut
fahaman al-Kasyf atau al-Ilham atau al-Basirah kerana terpengaruh dengan
pegangan Ibnu Kullab (Ibnu Taimiah , Muwafiqatu
Sarihu al-Manqul li Sarihi al-Ma’qul , Juzu 1, hal 161 ). Karya al-Muhasabi
yang amat bernilai adalah hasil kajian yang dibuatnya terhadap pendapat Ibnu
Kullab. Karya-karya itu mencakupi bidang ilmu Kalam dan Tasawuf.
Abu al-Abbas
bin Abd Rahman bin Khalid al-Qalanisi (255H)
Abu al-Abbas al-Qalanisi seorang tokoh terkemuka ahl
as-Sunnah wal Jama’ah. Beliau adalah rakan seperjuangan Ibnu al-Kullab. Ibnu
al-Kullab pernah berdebat Abu Huzail al-‘Alaf jaguh Muktazilah manakal
al-Qalanisi menulis kitab-kitab untuk menolak pendapat Ibrahim bin Sayyarhani`
(al-Nazam). Al-Baghdadi berkata : “al-Qalanisi adalah tokoh ahl as-Sunnah pada
zamannya. Beliau menulis lebih daripada 150 buku dan risalah”. Seterusnya “
al-Qalanisi mempunyai buku-buku dan risalah untuk menolak pendapat an-Nazam.
(al-Baghdadi, al-Farq baina al-Firaq,
hal 513 ). Khusus mengenai al-Juz`u al-Lazi la yatajaza` , juzu` yang tidak
boleh dipecahkan yakni atom.
Al-Qalanisi bersependapat dengan Ibnu al-Kullab bahawa
Kalam Allah tidak berbentuk suruhan atau larangan dalam azali kerana suruhan dan larangan tertakluk kepada
baharu sedang kalam Allah adalah azali dan nafsi (al-Subki , Tabaqat as-Syafi’iyah , Juzu` 2, hal
221). Dengan itu mereka menolak pendapat
Abu Hanifah yang mengatakan suruhan dan larangan ada sejak azali lagi kerana
beliau menolak sifat Fi’il – iaitu sifat yang Tuhan harus bersifat dengannya
dan dengan lawannya. (Ustaz Ibrahim Yasin ,Tutorial
Ilmu Kalam 3, 12 /07/ 1407 )
Al-Qalanisi membolehkan perlantikan Imam yang mafdul
semasa ada yang fadil (al-Baghdadi, al-Farq
bayna al-Firaq , hal 513).Pendapat ini mirip kepada Syiah Zaidiyah,
manakala al-Asy’ari sebaliknya dan mirip kepada Syiah Imamiah. Imam
al-Haramayn ada menyebut pendapat
al-Qalanisi mengenai fungsi iman ada kalanya bertambah dan ada kalanya
berkurangan (Imam al-Haramayn, al-Irsyad
, hal 399).
No comments:
Post a Comment